آرشیو

جدیدترین ها


  • 0
  • 80

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 143

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 376

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 589

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 376

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 349

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 487

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 366

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 390

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 426

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 781

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

معرفی 10 چهره موفق مهندسی مکانیک ایرانی در جهان

معرفی 10 چهره موفق مهندسی مکانیک ایرانی در جهان

یک مهندس مکانیک خوب باید دانش عمیق و تخصصی در زمینه مکانیک و مهندسی داشته باشد. او باید قادر باشد مسائل پیچیده مکانیکی را تحلیل کند و با استفاده از اصول و تئوری‌های مکانیک، سیستم‌ها و قطعات مکانیکی را طراحی و بهینه‌سازی کند. در ادامه به بررسی کارنامه 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک ایرانی می‌پردازیم.

دکتر حسن ظهور

دکتر حسن ظهور سال ۱۳۲۳ در اصفهان چشم به جهان گشود. ایشان تحصیلات آکادمیک خود را در رشته مهندسی مکانیک تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شیراز ادامه داد. وی برای ادامه تحصیل به آلمان و پس از آن به آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۸ از دانشگاه پردو آمریکا دکترای خود را در رشته مهندسی مکانیک دریافت کرد.


حسن ظهور

عضویت پیوسته فرهنگستان علوم و استادی دانشگاه مهندسی مکانیک صنعتی شریف از سمت‌های ایشان است. از دیگر سمت‌های ایشان می‌توان به دبیری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و ریاست مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم و ریاست گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم اشاره کرد. ایشان یکی از 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک محسوب می‌شوند.

همایون کازرونی

پروفسور همایون کازرونی یکی از چهره‌های مهم جهانی در حوزه مهندسی مکانیک و از دانشمندان مهندسی مکانیک ایرانی محسوب می‌شود و در توسعه اسکلت‌های رباتیک و به‌خصوص کمک به افراد دارای معلولیت نقش شایانی ایفا کرده است.

این استاد گرانقدر، تحصیلات خود را در حوزه مهندسی مکانیک ادامه دادند و با اخذ مدرک دکترا از مؤسسه فناوری ماساچوست به متخصصی بین‌المللی در زمینه رباتیک تبدیل شدند. ایشان در کنار استادی دانشگاه، تحقیقات کاملی را در حوزه اسکلت بیرونی در کارنامه خود دارند و توانستند سیستم‌های رباتیکی را پیاده کنند که بتواند قدرت اندام فوقانی انسان را افزایش دهند.

همایون کازرونی

کمک‌های شایان ایشان در کمک به افراد دارای معلولیت، پروفسور کازرونی را به یکی از چهره‌های محبوب در میان مهندسان مکانیک ایرانی تبدیل کرده است. 
پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با چهره های برتر مهندسی مقاله "  معرفی 10 چهره موفق مهندسی ایرانی " را مطالعه کنید. 

پرویز معین

پروفسور پرویز معین متولد سال ۱۳۲۱ خورشیدی است. از دستاوردهای علمی ایشان که از افراد سرشناس مهندسی مکانیک محسوب می‌شوند، می‌توان به دریافت جوایز علمی ناسا و مؤسسه انستیتو آمریکایی هوانوردی و فضانوردی اشاره داشت. ایشان مدیر و بنیان‌گذار مرکز تحقیقات ارتعاشات دانشگاه استنفورد و ایمز در آمریکا است. تحقیقات ایشان در حوزه ارتعاشات یکی از مهم‌ترین کانون‌های بین‌المللی در این رشته است.

پرویز معین دانشمند ایرانی مهندس

مدال رهبری برجسته ناسا، جایزه دستاورد برجسته از دانشگاه مینه‌سوتا، جایزه هومبلدوت از جمهوری فدرال آلمان و عضویت در آکادمی سلطنتی اسپانیا از دیگر دستاوردهای پروفسور معین است. ایشان یکی از 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک در ایران محسوب می‌شوند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله رو مطالعه کنید "مهندسین برتر عمران"

عباس علی‌آبادی

مهندس علی‌آبادی، دانش‌پژوه رشته مکانیک و گرایش تبدیل انرژی در مقاطع کارشناسی و ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران هستند. وی درجه دکترای مهندسی مکانیک را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کرد.

فعالیت در جهاد سازندگی، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از سمت‌هایی است که در ایران داشته‌اند. استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که ایشان حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو دنبال می‌کردند. این استاد گرانقدر نیز در معرفی 10 چهره‌ موفق مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارد.

عباس علی‌آبادی

محمود یعقوبی

مهندس یعقوبی فارغ‌التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه شیراز هستند. ایشان یکی از چهره‌های ماندگار و برگزیده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۰ محسوب می‌شوند. تاسیس اولین نیروگاه خورشیدی سهموی ایران در شیراز، حاصل زحمات ایشان است.

وی در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل رشته دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه پردو به آمریکا مهاجرت کرد و پس از آن برای تدریس در دانشگاه شیراز به ایران بازگشت.

 پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با چهره های برتر مهندسی مقاله " چهره ‌های برتر مهندسی صنایع " را مطالعه کنید. 

محمد عالمی

مهندس محمد (شهریار) عالمی در سال ۱۳۳۵ در شهر دامغان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۵۷ مدرک کارشناسی مهندس مکانیک خود را از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران دریافت کرد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مهندس مکانیک برجسته ایرانی شرکت در جنگ تحمیلی و کمک به ساخت و آبادی کشور بود. فعالیت‌های ایشان در رشته مکانیک به نقطه‌ای رسید که وی را به یکی از افراد برجسته علمی در زمینه حفاری در ایران و جهان مبدل کرد و اکنون به عنوان یکی از 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک شناخته می‌شود.
پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با چهره های برتر رشته مهندسی پزشکی  مقاله "  چهره های برتر مهندسی پزشکی در جهان" را مطالعه کنید.

محمدرضا اسلامی

محمدرضا اسلامی یکی از چهره‌های ماندگار کشور، بنیان‌گذار مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و برنده نشان طلای مدال آلبرت انیشتین یونسکو است. وی در حال‌حاضر ریاست گروه علمی مهندسی فرهنگستان علوم را بر عهده دارد.

محمدرضا اسلامی

ایشان طی سال‌های ۱۹۷۰ الی ۱۹۷۳ در مرکز فضایی ناسا مشغول به فعالیت بودند. در سال ۱۹۹۷ به دلیل فعالیت‌های برجسته علمی و توسعه حرفه مهندسی در سطح بین‌المللی عضو انستیتو هوافضای آمریکا شدند.

ابراهیم اسماعیل زاده

پروفسور ابراهیم اسماعیل‌زاده متولد ۱۳۲۳ مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه لندن دریافت کردند و تا مقطع دکترا از همان دانشگاه در انگلستان مشغول به تحصیل بودند. دکتر اسماعیل‌زاده مقالات بسیاری به زبان‌های فارسی و انگلیسی در زمینه دینامیک و سینمایک، طراحی شاسی، کنترل اتوماتیک و... نگاشته‌اند.

ایشان عضو هیئت‌علمی و استاد دانشگاه صنعتی شریف و یکی از 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک هستند. دانشیاری در دانشگاه M.I.T آمریکا به مدت یکسال و دانشگاه ویکتوریا کانادا را در کارنامه خود دارند. از فعالیت‌های علمی ایشان می‌توان به بررسی سینماتیک حرکت مفاصل زانوی انسان، بررسی ارتعاشات غیرخطی سازه‌ها، طراحی سیستم‌های تعلیق بهینه برای خودرو اشاره کرد.

رحمت‌الله شورشی

پروفسور رحمت‌الله شورشی یکی از پژوهشگران و اساتید آمریکایی - ایرانی ساکن در آمریکا محسوب می‌شود. وی رئیس سابق دانشگاه ایالتی پورتلند و رئیس موقت مؤسسه فناوری نیویورک بوده است. در سال ۲۰۱۷ ایشان رئیس موقت موسسه فناوری نیویورک شدند.

محمدرضا اسلامی

در دانشگاه ایالتی وین، دانشگاه پردو و مدرسه معادن کلرادو مهندسی مکانیک تدریس کرده‌اند. او مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق‌لیسانس و دکترای خود را از مؤسسه فناوری ماساچوست دریافت کرده است.

مرتضی غریب

پروفسور مرتضی غریب استاد انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا و هیئت‌علمی مهندسی مکانیک دانشگاه کلتک آمریکا و در لیست 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک است. ایشان در زمینه برهم‌کنش ساختار جریان کنترل جریان دینامیک و سیالات قلبی عروقی متخصص هستند.

ایشان به معرفی تکنیک‌هایی موثر در زمینه سنجش سرعت ذرات پرداخته‌اند. در سال ۱۹۹۲ مقاله خود را در مورد تکنیک دیجیتالی سنجش سرعت ذرات و تاثیر آنها در مکانیک سیالات، منتشر کردند که به مقاله‌ای مرجع تبدیل شد.

مرتضی غریب

مقالات ایشان پیشرفت‌های شایانی در زمینه پزشکی ایجاد کرده‌اند. برای مثال می‌توان به مقاله‌ای که در مورد دینامیک سیالات گرداب در سال ۱۹۹۸ نگاشتند اشاره کرد. ایشان در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه دینامیک سیالات توسط انجمن فیزیک آمریکا شدند.

جمع‌بندی

امروزه بسیاری از مهندسین ایرانی به چهره‌هایی شاخص و کلیدی در حیطه کاری خود تبدیل شده‌اند. ایرانیان همواره درصدد فتح قله‌های علمی بوده‌اند و رزومه این عزیزان اثباتی بر این قضیه است. شناخت  و معرفی 10 چهره‌ موفق مهندسی مکانیک کمک خواهد کرد تا با استفاده از روش‌های آنها، مسیر موفقیت را برای خود باز کرد.

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.